Wzrost znaczenia handlu internetowego wymusza na firmach logistycznych optymalizację i unowocześnienie całego łańcucha dostaw. Według raportu European Cross-Channel Retail Sales Forecas, do 2020 roku e-handel będzie stanowić aż 50% sprzedaży detalicznej na terenie całej Europy.

Zwiększona popularność handlu online oznacza dla firm logistycznych wzrost złożoności operacji i procesów, w trosce o szybką realizację zamówień. Obsługa logistyczna klientów w handlu elektronicznym wymaga dużej efektywności kosztowej w całym łańcuchu dostaw. W branży e-commerce panuje silna konkurencja cenowa i często to nie jakość obsługi, ale niska cena stanowi kryterium wyboru  sprzedawcy i operatora logistycznego. Klientom coraz bardziej zależy na ekspresowym dostarczeniu przesyłki, otrzymywaniu informacji o zamówionym towarze w czasie rzeczywistym oraz elastycznych sposobach dostawy. W celu dopasowania usług logistycznych do rozwijającej się branży e-commerce, firmy logistyczne muszą usprawnić wszystkie elementy łańcucha dostaw: magazynowanie, transport oraz dostarczenie towaru.

Zwiększony popyt na produkty zakupione w sieci wiąże się z dostosowaniem lokalizacji centrów magazynowych do potrzeb klienta. Najlepszym rozwiązaniem jest tworzenie małych modułów magazynowych (SBU – Small Business Units). W odróżnieniu od tradycyjnych magazynów wielko powierzchniowych, charakteryzują się one miejską lokalizacją, z reguły w biznesowo – przemysłowych dzielnicach położonych w niewielkiej odległości od centrum. Ich atutem jest również dogodne położenie ze względu na wykorzystanie węzłów i szlaków komunikacyjnych. Mniejsze obiekty, położone w obrębie granic miast mogą szybko i skutecznie obsłużyć rzesze klientów zamieszkujących duże aglomeracje.

Sprzedaż internetowa staje się coraz bardziej wymagająca pod względem redukcji kosztów i czasu wysyłki. Potrzeby logistyczne tego rynku są zróżnicowane ze względu na zwiększającą się różnorodność produktów (np. książki, odzież, RTV, AGD, artykuły budowlane), o różnej wartości, wadze i wielkości. Idealnym rozwiązaniem w dobie dzisiejszych wyzwań staje się więc transport intermodalny, polegający na przewozie jednej jednostki ładunkowej więcej niż jedną gałęzią transportu. W całym tym procesie następuje redukcja zbędnych kosztów związanych z przeładunkiem towarów, opłaceniem pracowników i wydłużeniem czasu trwania transportu. Klient zaś otrzymuje ofertę dostarczenia towaru w praktycznie każde miejsce na świecie z wykorzystaniem transportu samochodowego, kolejowego, morskiego, czy lotniczego. Pominięcie w całym procesie etapu przeładowywania towaru zmniejsza ryzyko uszkodzenia przesyłki, a przez to prawdopodobieństwo wystąpienia ewentualnych reklamacji i strat finansowych. Wszystko to powoduje, że jakość usług transportowych bardzo wzrasta.

Końcowym, a zarazem kluczowym etapem jest moment dostarczenia przesyłki do klienta. Firmy kurierskie skupiają się na optymalnych rozwiązaniach, takich jak paczkomaty, pozwalających na wyeliminowanie problemu z dostarczeniem przesyłek. Urządzenia rozlokowane są w miejscach publicznych, często w najbliższej okolicy supermarketów, stacji benzynowych lub kampusów uniwersyteckich. Wedle badań Akademii Morskiej w Szczecinie ponad 60% klientów może zrezygnować z zakupów w sklepie online, jeśli nie znajdą opcji dostarczenia zamówienia do okolicznego paczkomatu.

Kolejnym, niezwykle ważnym czynnikiem przy wyborze firmy transportowej, jest możliwość śledzenia trasy przesyłki i oszacowania terminu jej dostarczenia. Wchodzącym na polski rynek standardem są aplikacje pozwalające na obserwację postępu w dostawie i wgląd w aktualną lokalizację towaru, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Nowe technologie nie tylko ułatwiają pracę firmom kurierskim, ale wręcz wyręczają jej pracowników. Amerykański gigant logistyczny – Amazon – wprowadził w Polsce w pełni zrobotyzowany system logistyczny. Zaprogramowane maszyny komunikują się z pracownikiem oraz same ze sobą i automatycznie podnoszą i dowożą w wybrane miejsce nie same produkty, a całe regały z artykułami do wysyłki. Polska jest pierwszym po USA krajem, gdzie globalny koncern Amazon wprowadził ten system.

Optymalizacja procesów magazynowania i transportu to niezbędny krok w stronę nadchodzących trendów. Zmiana i unowocześnienie elementów dostawy pozwoli polskim firmom transportowym na wejście do silnie rozwijającego się sektora e-commerce. Partnerzy logistyczni, chcący utrzymać pozycję na rynku, powinni być najbardziej niezawodnym ogniwem łańcucha sprzedaży.

  1. Nic w tym dziwnego obecnie każda branża musi się rozwijać by nadążyć za zapotrzebowaniami klientów. Usługi transportowe nie stanowią wyjątku.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Możesz użyć HTML tagów oraz atrybutów:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>